Mavesår

Mavesår hos heste

Mavesår er en overset lidelse hos hest. Op mod 50-80% af alle sportsheste har mavesår!

Hvad er mavesår?

Mavesår dækker over forskellige grader af læsioner af maveslimhinden; lige fra mindre rødlige områder til store, blødende sår. Sårene kan opstå både i den hvide del af maven og i kirteldelen.

Hvorfor opstår de?

Den hvide del af maven kan ikke tåle mavesyre, så ved gentagen syrepåvirkning af denne del, vil der over tid udvikles mavesår. Kirteldelen af maven er til gengæld vant til syrepåvirkning, men hvis slimhinden i denne del har nedsat beskyttelse mod syren, kan der også her opstå mavesår.

Gastroskopibillederne ovenfor viser en kikkertundersøgelse af mavesækken (gastroskopi).

Billede 1 viser en normal overgang mellem kirteldelen og den hvide del af maven.

Billede 2 viser en mavesæk med en større antal bremselaver der sidder fast på overgangen mellem de to dele af maven. Larverne har medført mindre blødninger i kirteldelen (grad 1).

Billede 3 viser flere og dybe mavesår i den hvide del af maven (grad 4).

Gastroskopi

Gastroskopi er en undersøgelse der foregår med kikkert. Kikkerten føres ind gennem hestens næsebor og ned i mavesækken hvor man her kan undersøge mavesækkens inderside for sår og lignende.

Hesten er let bedøvet til indgrebet, men står i øvrigt op under hele undersøgelsen.

Gastroskopien er vigtig for at se hvilket område i maven der er angrebet og i hvilken grad. Uden denne information er det meget svært at behandle hesten med korrekt medicin, dosis og varighed.

Hvilke heste er i risiko for at få mavesår?

Der er flere faktorer der kan øge risikoen for at hesten udvikler mavesår, herunder:

- Stress (transport, stævner, ændringer i foder eller opstaldning)

- Manglende social kontakt med andre heste

- Krybbebidning

- Stor ration af kraftfoder og lille ration af grovfoder

- Få daglige måltider

- Træning med høj intensitet

- Træning på tom mave

- Sygdom

- Narkose

- Længerevarende behandling med smertestillende medicin

- Føl

Hvordan kan jeg vide, om min hest har mavesår?

Som nævnt ovenfor er gastroskopi, eller kikkertundersøgelse, den bedste måde hvorpå man korrekt kan stille diagnosen mavesår.

Symptomerne du selv kan holde øje med og evt. reagere på er:

- Ændret adfærd (mere asocial eller aggressiv)

- Urolig/stresset (krybbebider fx)

- Æder ej op eller er kræsen

- Gentagne tilfælde af mild kolik

- Nedsat præstation

- Mat hårlag

- Vægttab

Hvad kan jeg gøre for at undgå mavesår?

Mavesår er en tilstand, som næsten udelukkende opstår pga. den måde, vi holder heste på. Heste er fra naturens side indrettet til at æde grovfoder døgnet rundt, sålledes at der konstant er fiber i maven til at neutralisere syren og gøre mavens indhold mere fast, så syren ikke sprøjter op på den hvide del af maven. Derudover er heste mest afslappede, når de går sammen med andre i en fast flok. Jo nærmere hestens naturlige tilstand, man kan komme, jo mindre risiko for mavesår.

Følgende tiltag mindsker risikoen for mavesår:

• Græsfold med andre heste (alternativt adagnga til hø døgnet rundt)
  • Hvis hesten er overvægtig: mundkurv på fold og hø i finmasket hønet/slowfeeder.
  • Hvis undervægtig: hø ad libitum, evt tilskud af op til 5 dl vegetabilsk olie dagligt (til 500 kg hest) sammen med krybbefoder
  • Hav altid grovfoder på folden, hvis der ikke er græs
  • Undgå større mængder kraftfoder
  • Undgå perioder uden grovfoder