Forfangenhed

Forfangenhed hos hest og pony

Hvad er forfangenhed?

Forfangenhed er en lidelse i hestens hove, nærmere betegnet en steril betændelses tilstand i lamellerne i hestens læderhud under hovkapslen. Lamellerne holdes på plads med bindevæv fæstnet på hovbenet, og når der opstår en forfangenhedsreaktion, løsner bindevæv og lameller sig fra hinanden, der kommer væskeansamling mellem lamellerne, og dette giver hesten store smerter, da pladsforholdene under hovkapslen er begrænset, endvidere sker der ofte det, at hovbenet drejer og sænker sig ned mod sålen pga. træk i den dybe bøjesene og løsningen af lameller og bindevæv.

Hvad er årsagen til forfangenhed?

Græsset er ofte den udløsende faktor ved forfangenhed, men årsagen er en underliggende sygdom. De seneste år er man blevet opmærksom på, at der findes stofskiftesygdomme – kaldet PPID (tidligere Cushing´s syndrome) og EMS (Equint Metabolisk Syndrome) – der er årsag til 80-90% af tilfældene af forfangenhed. Ved en blodprøve kan disse lidelser påvises – også hos ikke forfangne heste. Lidelserne kan behandles medicinsk og ved foderkorrektion.

I andre tilfælde kan der være tale om direkte forædning i foder, fx er hesten brudt ud af boksen og er kommet ind i foderrum eller har fået låg væltet af tønder med foder i, hvorved hesten har ædt ubegrænset måske i længere tid. Dette giver tilsvarende forfangenhedsreaktioner.

Hopper, der lige har folet og står med tilbageholdt efterbyrd, har en øget risiko, for at blive forfangne, da der via livmoderen optages bakterier i blodbanen, der på samme måde fremkalder forfangenhed.

Hvilke symptomer er der på forfangenhed?

De første tegn er ofte, at hesten/ponyen går stille rundt, evt. ligger mere ned end vanligt. Når den bevæger sig, er det på stive ben og med dobbelt hovslag, dvs. den sætter dragterne i og vipper over på tåspidsen, hvilket giver en stiv og speciel gang. Når hesten står stille, hviler den ofte mest på bagbenene, og strækker forbenene frem, man benævner det savbukkestilling. Men det helt typiske er, at man kan mærke øget pulsation især på forbenene. Hovene er ofte med øget varme, når man mærker på dem.  Hestene kan puste og evt. svede, da lidelsen i den akutte fase er forbundet med store smerter. Derfor vil de kun modvilligt gå, især hvis underlaget er hårdt og stenet. Og det kan være umuligt at løfte ben på dem. Ofte er det forbenene der rammes og undertiden også bagbenene. På kronisk forfangne heste ses hornringene på hoven ikke længere som parallelle med kronranden.

Hvordan behandles forfangenhed?

Først og fremmest skal hesten have smertelindring, dvs. smertestillende midler dagligt i en periode til den kan gå normalt igen. Hesten tages ofte på stald i den akutte periode med begrænset udgang.

Foder/græs korrigeres og den skal sandsynligvis på en diæt – fx høfoder og ikke græs.

Det kan komme på tale at få lagt specialbeslag på især forhovene fx lædersål med pakning, for at aflaste de ømme såler.

Vi tager altid udgangspunkt i den enkelte hest og vurderer løbende i samråd med hesteejer, hvordan og med hvad hesten skal behandles.

Hvad skal du gøre – hvis du ser symptomer på forfangenhed hos din hest / pony?

• Ring til dyrlægen!
  • Tag hesten på stald!
  • Køl benene fx med staldbandager overhældt med koldt vand 2x½time dagligt
  • Undgå græs og giv kun lidt høfoder – indtil diagnosen er stillet